Na co zwrócić uwagę kupując używany samochód lub inny pojazdOto jest pytanie nad którym zastanawiamy się przed zakupem nowego samochodu. Zazwyczaj w ogłoszeniach wszystkie samochody są bezwypadkowe ale czy tak jest  naprawdę? Jak to sprawdzić?
Oto kilka sposobów, które mogą nam pomóc:
Po pierwsze lakier, po drugie szukamy korozji, po trzecie szyby i reflektory, po czwarte szukamy oznak niefachowej naprawy.
Zaczynając oglądanie jakiegokolwiek samochodu zazwyczaj w pierwszej kolejności patrzymy na powlokę lakierniczą. Należ bardzo dokładnie popatrzeć na odcienie lakieru na różnych elementach. Nawet lakiernik z wieloletnim doświadczeniem nie jest w stanie dobrać idealnego odcieniu lakieru, ponieważ lakier z biegiem lat zmienia swój odcień. Trzeba jednak pamiętać, że elementy metalowe i plastikowe mogę mieć inny odcień. Warto też zajrzeć pod maskę, obejrzeć podłogę, progi i odchylić uszczelki nierówna warstwa lakieru bądź pęknięcia mogą świadczyć o niedbałym malowaniu tych elementów. Warto też posiadać przy sobie miernik grubości lakieru. Dolną granicą jest 70 mikrometrów a górną 150, jeśli samochód lub inny pojazd ma niższą warstwę niż 50 mikroelementów, świadczy to o polerowaniu w celu ukrycia wad. Niska powłoka lakiernicza podatna jest na uszkodzenia.
Szukamy korozji, od wielu lat samochody mają świetne zabezpieczenie antykorozyjne, więc ślady korozji świadczą o uszkodzeniu elementów i niefachowej naprawie. Głównie powinnyśmy spojrzeć na progi, słupki, komorę silnika czy podłogę. Należy również zwrócić uwagę na ranty drzwi, klapy bagażnika oraz nadkola. Usunięcie takiej korozji może okazać się kosztowne.
Szyby i reflektory, kolejnym elementem, który powinniśmy zbadać są szyby i reflektory. Należy zwrócić uwagę na szyby, znajdziemy na nich rok produkcji pojazdu, który powinien być na każdej szybie taki sam i powinien zgadzać się z rokiem produkcji samochodu (ewentualnie może być troszkę starsza ale nigdy nie nowsza). Trzeba jednak pamiętać o bardzo ważnej sprawie, że szyba przednia mogła ulec wymianie ponieważ uległa uszkodzeniu np. przez kamień a szyba boczna mogła zostać zbita np. przez włamanie. Patrząc na reflektory to nie ma innego wyjaśnienia na wymianę niż stłuczka. Niestety na tańszych zamiennikach nie znajdziemy oznaczenia producenta.
Na końcu powinniśmy poszukać oznak niefachowej naprawy na całym samochodzie. Zazwyczaj pojazdy sprowadzone przez nieuczciwych handlarzy charakteryzują się niedbałością napraw, które zrobione są najczęściej najtańszym kosztem. To czy jakieś elementy były wymieniane poznamy po nierównych szczelinach (na przykład między zderzakiem, maską lub drzwiami, a pozostałą częścią nadwozia). Zdarzają się również nierówno zamocowane lub połamane osłony, brakujące zaślepki, albo ślady odkręcania śrub – wszystko to wynik powypadkowych napraw. Zazwyczaj po poważnej kolizji nie udaje się wszystkiego zatuszować w perfekcyjny sposób. Warto tez spojrzeć na poduszki powietrzne, czasami niewielka stłuczka powoduje ich aktywację, wymiana poduszek jest bardzo kosztowna .
Niestety bardzo często spotykamy postawę sprzedającego, który przez telefon gwarantuje bezwypadkowość pojazdu natomiast po wstępnym obejrzeniu od razu widać ślady napraw- takiemu sprzedawcy najlepiej jak najprędzej podziękować.